ADIEU POLEN/BALTISCHE STATEN - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Martin Wilaert - WaarBenJij.nu ADIEU POLEN/BALTISCHE STATEN - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Martin Wilaert - WaarBenJij.nu

ADIEU POLEN/BALTISCHE STATEN

Door: Martin Wilaert

Blijf op de hoogte en volg Martin

04 Augustus 2016 | Duitsland, Berlijn

Woensdag zijn we op een camping in de buurt van Berlijn geland.

Ons Baltische/Poolse reis is ten einde. Na Riga (prachtige stad) zijn we zuidwaarts gereden. Eerst nog een uitstapje naar het oosten, vlak bij de Wit-Russische grens bij Bialowieza waar volgens het boekje het laatste stukje oerbos ligt. Hebben met een gids (moet!) een wandeling gemaakt. Als je het ons eerlijk vraagt zien wij – als leken – niet zoveel verschil tussen alle bossen die we zijn tegengekomen en dit oerbos maar voor de fijnproever zal er wel een verschil in zitten. Intussen kunnen wij dit weer van onze bucketlist afhalen en dat lucht toch wel op.
Daarna spoorslags naar het westen gereden en gestopt bij Malbork. Daar is het kasteel der kastelen te bewonderen. We hebben onderweg heel wat kastelen (pils) gezien. Het stikt ervan, maar Malbork stelt allen in de schaduw. Dit is werkelijk een wonderschoon kasteel met een fantastisch mooie inrichting. Alles in oude staat hersteld, want de Duitsers hebben er in de tweede wereldoorlog huisgehouden en de Russen hebben het nog eens dunnetjes overgedaan want zij vonden het een typisch voorbeeld van Duitse superioriteit. Maar alles is prachtig gerestoreerd en je bent uren aan het dwalen door alle zalen. De een nog mooier dan de andere. Daarna naar Gdanks, hadden we niets van voorgesteld, maar dat bleek een bijzondere fraaie en gezellige stad te zijn. Onze Geheimtipp voor een stedenreisje is: een paar dagen Gdanks en dan een excursie naar Malbork (70km verder), gegarandeerd een prachtige trip. Bijkomend voordeel het is een stuk goedkoper dan Nederland, zeker ook het uit eten gaan.

Daarna wilden we, na het vele reizen en bekijken, een weekje uitrusten aan de noordkust van Polen. Maar dat was geen goed idee. Met een beetje nadenken (niet ons sterkste punt!) hadden we dat kunnen voorzien. Er zijn heel veel campings, wat duidt op een hoop mensen en het is hoogseizoen. Dus alle campings zijn overvol. Wat de zuidkust van Frankrijk is voor de Fransen, de Italiaanse stranden voor de Italianen is de noordkust van Polen voor de Polen. Zoals elk groot land houden de inwoners het liefst vakantie in eigen land en dat merkt je natuurlijk. De laatste 26 kilometer naar de camping boven Gdansk hebben we in file gereden, zoals we dat ook hebben gedaan bij een rondrit rond het Gardameer in het hoogseizoen in een lang vervlogen tijd. Op de camping aangekomen hadden we weliswaar een plaatsje maar die zijn zo klein dat er alleen plaats is voor een tent/caravan en niet voor een auto. Maar Polen zijn net Grieken die moeten en zullen hun auto bij hun plek hebben en die staan dus half op het pad. Heel lastig om met de caravan er langs te komen. Het was er zo druk en rumoerig dat we de volgende dag zijn vertrokken. Dat was ook een crime want geen Pool wenste zijn auto te verplaatsen, ook de vakantiekrachten van de camping kregen sommige Polen niet zo ver hun auto te verplaatsen. Dus Heidi (master of the remote control) moest al slalommend om de diverse obstakels heen, terwijl ik mijn gehele vocabulaire Engelse scheldwoorden weer eens kon gebruiken. We zijn er af gekomen en zijn linea recta naar Stettin, vlak bij de Duitse grens, gereden. Voor ons geen noordkust meer. Daar een paar dagen bijgekomen en nu dus in de buurt van Berlijn. Hier blijven we een paar dagen en rijden dan rustig naar huis. Naar verwachting zijn we op 10 augustus weer in het altijd weer mooie Santpoort.

Resumerend is het een hele mooie reis geweest met veel bezienswaardigheden. Het weer heeft beslist meegezeten, vooral in de eerste maanden. Maar het zijn geen landen waar je wekenlang op een camping kunt staan en genieten van mooi weer. Dus je blijft rijden en dingen bekijken , ook al word je na een tijdje overvoerd met indrukken en neem je niet veel meer op. De steden Tallinn en Riga zijn een bezoek meer dan waard en landschappelijk zijn het mooie landen met veel bossen en glooiende heuvels. Je moet wel van de kleur groen houden want dat is de overheersende kleur. Ook kunnen we geen ooievaars meer zien, zo veel zijn er hier. Prettig is natuurlijk dat de prijzen aanmerkelijk lager liggen dan in Nederland, dus dat zal wel de verklaring zijn dat we veel Nederlanders onderweg hebben gezien. Op sommige campings was het overgrote deel Nederlander. Daar staat tegenover dat je wel moet rekenen op verhoogde slijtage van je schokbrekers. Buiten Estland zijn de wegen vaak kapotgereden door vrachtauto’s en zijn daardoor zeer hobbelig. Onze favoriet is Litouwen; het is qua huizen gewoon erg apart en afwijkend van wat wij gewend zijn. Daarnaast veel bossen in het oosten en prettige prijzen.

We hebben nog een tip voor als het onvermijdelijke gebeurd: doodgaan. Laat je niet cremeren of begraven in Nederland. Ga op een Poolse begraafplaats liggen. Dat is gezellig! Het wordt goed onderhouden en er staan overal bloemen en frutsels. De bloemen zijn weliswaar plastic maar het geheel doet zeer gezellig aan. Bij de eerste begraafplaats dachten we dat het gezellige in een feestdag o.i.d. zat maar nee hoor door heel Polen is het op begraafplaatsen beslist een vrolijke boel. Je moet wel rustige buren hebben want ze liggen ook nog eens gezellig dicht bij elkaar.

Tot gauw.

• 04 Augustus 2016 - 21:13

Mariette:

Hallo zigeuners,

Altijd fijn als jullie weer in het land zijn.
    Maar....... dan ga ik die verhalen weer missen !!

Knuffels,

Mariette

• 04 Augustus 2016 - 22:35

Tonnie Buter:

Hoi Heidi en Martin fijn weer een ver slag te lezen moet altijd wel lachen om een bepaalde
    Passage zoals op die camping slaommen om er af te komen Heidi rijden en Martin in het Engels Schelden ik zie zo iets voor me en moet Dan lachen
    Ik Ben blij dat jullie toch weer bijna thuis zijn zonder tot nog toe problemen en Dan weer even Je kinderen en kleinkinderen zien nou tot mail ze Lieve groetjes Tonnie